Project 2013-2014

Project 6: Engelse koormuziek vanaf 1600

citaat over dit thema uit het programma boekje:

”  ‘And did those feet in ancient time’ This is a short poem that was put to music by Sir Charles Parry in 1916. It became a famous English hymn, also known as “Jerusalem”. The Royal Albert Hall vibrates every year when the entire audience joins in to sing this song at the end of “The last night of the Proms”.

The sixth project of the Vox Humana choir has the first text line as its artistic theme: “And did those feet in ancient time…”. Together with you we will plunge into the English classic choir music from 1500 up to today. There is also a wealth of beautiful music from typical English traditions and from folk songs. Vox Humana is pleased to present to you a number of such melodies as well. We hope you will enjoy them as much as we do.

Dit is de eerste tekstregel van een beroemde Engelse hymne die ook bekend is onder de naam ‘Jerusalem’. Het lied is in 1916 gecomponeerd door Sir Charles Parry en wordt elk jaar uit volle borst meegezongen door alle aanwezigen in The Royal Albert Hall aan het einde van ‘The last night of the Proms’.

Het zesde project krijgt als artistiek thema ‘And did those feet in ancient time’ mee. Wij, het koor Vox Humana en U, ons publiek, gaan ons dus tijdens dit concert helemaal onderdompelen in Engelse klassieke koormuziek vanaf 1500 tot nu. Daarnaast is er ook een schat aan prachtige melodieën te vinden in typisch Engelse tradities en in de volksmuziek. Vox Humana zal hiervan ook graag het een en ander laten horen. We wensen u daarmee veel genoegen.

Engelse koormuziek door de eeuwen

Van 1500 tot ongeveer 1630 kennen we een groot aantal belangrijke Engelse componisten. Het is de tijd van de beruchte koning Hendrik VIII en zijn opvolgers, maar ook van schrijvers als William Shakespeare en Christopher Marlowe, de filosoof Francis Bacon en de bioloog/arts William Harvey. In 1533 kwam Hendrik VIII in conflict met de paus van Rome en creëerde zijn eigen, Anglicaanse Kerk. Met als gevolg dat veel Engelse componisten koormuziek gingen schrijven die bedoeld was voor gebruik in de Anglicaanse eredienst.

Het vreemde is nu dat ná deze bloeiperiode (vanaf 1630 tot ongeveer 1850) dus gedurende ruim 200 jaar het aantal bekende Engelse componisten op de vingers van één hand is te tellen. We kennen Purcell en Händel, maar verder…. In ons concertprogramma zouden we dus de koormuziek uit de laat-barok, de Weense klassieken en de vroeg romantiek moeten missen. Het leek ons daarom een goed idee om enkele koorwerken van drie niet-Engelse componisten uit die ontbrekende stijlperioden in ons programma op te nemen. ”

Het koor op pad, London.

Het koor Willibrordhaege

Dit ziet Evert aan de piano, Willibrordhaege

SONY DSC