Project 2011-2012

Project 4 :met ‘n Franse slag

Citaat uit het programma boekje:

“Het concertprogramma van Vox Humana bestaat uit interessante geestelijke en wereldlijke koorwerken die passen bij het artistieke thema van dit koorproject ‘Met ’n Franse slag’. Met een knipoog naar de voornaam van de dirigent is dit thema natuurlijk vooral een aanwijzing voor het concertprogramma. Franse muziek, Franse chansons uit heden en verleden, Franse teksten en Franse componisten, het is allemaal te horen in koorwerken vanaf 1500 tot nu. En, mochten er vandaag koornummers zijn die minder goed uit de vocale verf komen, dan kan Vox Humana altijd nog zeggen dat we dat met opzet ‘met de Franse slag’ hebben gedaan.

Het concertprogramma bestaat uit een overvloed aan Franse koormuziek met toch ook een Duits uitstapje. Uit de Renaissance (16e eeuw) worden Franse chansons uitgevoerd van Josquin des Prez, Certon, Jannequin en Lassus. Uit de Romantiek (19e eeuw) klinken composities van Franse componisten als Bizet, Saint-Saëns, Fauré en Gounod. Centraal in het concertprogramma staan 2 werken van Fauré: ‘Cantique de Jean Racine’ en 3 delen uit zijn beroemde Requiem. Ter afwisseling maakt Vox Humana toch ook een uitstapje naar Duitstalig grondgebied: het mannenkoor zingt 2 koorwerken van Mendelssohn en Schumann en het groot gemengd koor zingt met koorsolisten het beroemde ‘Laudate Dominum’ van Mozart uit zijn Vespers KV 339.

Natuurlijk eindigt het concert in echt Franse sfeer en in de moderne 20e eeuw. Vox Humana presenteert een selectie van bekende Franse chansons met begeleiding van accordeon en het instrumentale ensemble. Zo komen voorbij Le temps des cerises, La mer, Les feuilles mortes, Plaisir d’amour, La montagne (Het dorp), La chansonnette (Zo heerlijk rustig), Sous le ciel de Paris, Plaisir d’amour, Le printemps, Moulin rouge en La vie en rose, bekend van componisten als Trenet, Ferrat en Gérard en chansonniers als Yves Montand en Gilbert Bécaud.”

Het Koor Willibrordhaeg

Het Ensemble